Tradiční CV, LinkedIn nebo něco jiného?

Co dnes vlastně znamená CV?
Ještě před několika lety stačil k přihlášce na pracovní pozici jednoduchý dokument shrnující zkušenosti a vzdělání. Dnes už ale personalisté očekávají víc než jen seznam předchozích zaměstnání. Chtějí pochopit, kdo uchazeč je, jak přemýšlí, co ho motivuje. A v neposlední řadě také to, zda zapadne do prostředí jejich firmy. Zatímco někteří náboráři na tradiční CV stále spoléhají, jiní od něj částečně ustupují. Místo něj hledají komplexnější způsoby, kterými mohou kandidáta poznat.
Ovšem ani tam, kde životopis stále vyžadují, už nestačí jen strohá fakta. Zájemci tak běžně v rámci své první sebeprezentace posílají i průvodní a motivační dopis. Pochopitelně se také požadavky na zaslání CV různí podle obsazované pozice a dalších faktorů. Vždy ale obraz kandidáta nevytváří pouze jeden soubor, nýbrž celek. Právě ten dohromady skládá celý příběh.
CV vs. LinkedIn
Životopis tak stále není překonaný, ale s rozvojem internetu ho začínají vytlačovat sociální sítě. Především ta profesní – tedy LinkedIn. Přestože LinkedIn i CV slouží k podobnému účelu, jejich podstata, forma i možnosti komunikace se výrazně liší. V obecné rovině pak lze konstatovat, že obě formy mají své kladné stránky i nevýhody.
Všeobecné výhody LinkedIn profilu
Tato profesní sociální síť zdaleka jen nenabízí prostor, kde může uchazeč prezentovat svou pracovní historii. Naopak zde dokáže aktivně budovat vztahy, sdílet novinky a získávat doporučení. Na rozdíl od statického CV představuje tento profil živý nástroj. Umožňuje tak průběžné aktualizace a přímou interakci s ostatními uživateli. Díky těmto vlastnostem se LinkedIn stává nejen vizitkou, ale i platformou pro networking a osobní růst.
Co LinkedIn nabízí navíc oproti CV
Hlavní výhodou jsou právě mnohem širší možnosti prezentace. Lidé tu ukazují svou odbornost, zájmy a profesní hodnoty v reálném čase. Navíc LinkedIn usnadňuje navazování kontaktů, hledání pracovních příležitostí a sledování aktuálních trendů v oboru. Takový interaktivní rozměr přináší úplně jiný způsob budování profesní značky, než jaký nabízí klasický životopis.
Slabiny a rizika sociální sítě
Každá mince má dvě strany. Takže se ani LinkedInu nevyhýbají různá rizika a omezení. Profil například někdy působí značně nepřirozeně. Stává se to, když ho uživatel pravidelně neaktualizuje či klade přílišný důraz na kvantitu místo kvality. Oproti cílenému zasílání CV může být také veřejná dostupnost uvedených informací značně citlivá. Zvlášť pokud uchazeč nechce, aby jeho současný zaměstnavatel sledoval jeho aktivity. Navíc některé informace na LinkedInu působí povrchně. Tedy ty, jež nejsou podloženy reálnými zkušenostmi či doporučeními.
Portfolio, web, video aneb když slova nestačí
Tradiční životopis a LinkedIn pochopitelně nejsou jedinými formami, jimiž se mohou zájemci o zaměstnání představit. Platí to především v oborech, kde výstup jejich práce hraje významnější roli než seznam zkušeností uvedený v CV. Kupříkladu grafik zaboduje spíš výběrem ze svého portfolia, kameraman videi apod. Pro určité pozice znamená tato osobitá prezentace rozhodující prvek.