Nabídka práce z domova není jen pro ajťáky

Nabídka práce z domova vzrostla za covidu
Home office zůstával řadu let tuzemskými zaměstnavateli značně opomíjený. Do roku 2019 poskytovala tento benefit pouhá čtyři procenta společností. A to přesto, že patřil mezi nejžádanější výhody. Celý pracovní trh ale zásadně proměnila pandemie covidu-19. Co bylo léta tabu, se během pár týdnů stalo realitou. Firmy jednoduše neměly na výběr. Z nouzového řešení se tak rychle stal standard a dnes tvoří nabídky práce z domova výraznou část pracovní inzerce.
Zaměstnanci si zkrátka na home office snadno zvykli. Navíc se nový personál rekrutuje i z řad nejmladší generace. A pro tu jsou flexibilní podmínky samozřejmostí. Výkon zaměstnání na dálku má i další přitažlivost. Covidová pandemie ukázala, že nabídka práce z domova nemusí být nutně jen pro specialisty z oboru IT.
Jaká dnes panuje nabídka práce z domova
Podle dat Českého statistického úřadu pracovalo v roce 2023 z domova alespoň jednou týdně přibližně 18 % zaměstnanců. Tento údaj ukazuje, že tuzemské společnosti nejčastěji volí kompromis mezi plným home officem a fyzickou přítomností zaměstnanců na pracovišti. Výrazně však narostl počet nabídek práce z domova i v oborech, kde to dříve nebývalo zvykem.
Nejsystematičtěji tak můžeme tyto kariérní příležitosti rozdělit na úzce specializované pozice a nabídky bez konkrétní kvalifikace.
Specializované pozice
V tomto segmentu si pochopitelně stále drží přední pozice sektor informačních technologií. Oproti všeobecnému očekávání však právě podnikatelé v IT začínají po svých zaměstnancích vyžadovat přítomnost v kancelářích. Naopak vzrůstá nabídka práce z domova pro překladatele, marketingové specialisty, finanční analytiky, jazykové korektory nebo designéry.
U všech těchto pozic pak jde vysledovat zajímavou věc. Kromě tradičního zaměstnání je mohou vykonávat i lidé na živnostenský list. V tomto případě se nejčastěji jedná o koncesovanou živnost.
Nabídka práce z domova pro každého
Zvedla se také poptávka na pozice bez konkrétní kvalifikace. Doslova boom zažívají call centra. Vedle telemarketingu mohou touto formou pracovat zaměstnanci na zákaznických linkách apod. Do popředí se též dostala administrativa. Současným hitem je například virtuální asistentka. Pro uvedené nabídky práce z domova není potřeba úzká specializace.
Obvykle ale zahrnují měkké dovednosti. Umění komunikovat s lidmi, pečlivost či spolehlivost se na rozdíl od hard skills nedají tak snadno naučit. Zájemci o zaměstnání by zároveň neměli podceňovat ostražitost. Neboť některé z těchto nabídek bývají podvodné.
Jak poznat neseriózní nabídky?
Podvodníci často sází na to, že zájemci při vidině home office přehlíží varovné signály. Mezi ty patří například absence konkrétních činností. Pokud uchazeči narazí na nabídku práce z domova, z níž není poznat, co pozice vlastně obnáší, měli by rozhodně zpozornět.
Dobrým vodítkem je také pofidérní systém odměňování. A pochopitelně seriózní zaměstnavatelé nikdy nevyžadují vstupní poplatky. Rozhodně neprohloupíte, když si vyhlédnutou firmu nejdřív prověříte. K tomu slouží například Atmoskop.